Saturday 9 February 2013

'BERKAPEL' @ BERCINTA SEBAB...?




Usia remaja merupakan fasa perubahan kematangan individu. Ketika usia ini juga, beberapa organ tubuh mula berfungsi termasuk organ reproduksi. Oleh itu, akal dan naluri remaja semakin matang lantas timbul perasaan tertarik pada jantina yang berlainan. Dorongan seksual juga semakin meningkat.

1. Mematangkan diri...?

Ramai orang cakap, kapel boleh mematangkan seseorang. Hump? Betulkah? Sebenarnya, kematangan seseorang tu tiada kaitan dengan kapel. Orang yang berpengalaman dalam kapel ni tidak semestinya mempunyai tahap kematangan yang tinggi. Sebaliknya, bab kapel, keperibadian seseorang tu boleh jadi rapuh tau…. Contohnya, cewek yang diputusin oleh cowoknya. Wahlal cewek tu da cinta mati. Sampai ada yang bunuh diri bab kena putus…. Adakah ini yang dipanggil kematangan?

2. Cari jodoh…?
Kapel juga sering dikaitkan dengan satu cara untuk mendapatkan jodoh, proses untuk mengenal pasangan sebelum memasuki alam perkahwinan. Alahai, kalau betul la orang ni kapel untuk cari pasangan hidup, mesti la orang yang betul-betul matang dan siap untuk bernikah jer yang berkapel. Realitinya, PMR pun tak lepas lagi, having boyfriend/girlfriend lebih daripada jumlah dapat score A masa UPSR…. Hahaha ; )


So pals, berkapel sebab…? Bagi yang mempunyai pasangan, anda semestinya mempunyai alasan anda tersendiri. Jadi, bantu saya cari jawapannya… List sebab anda berkapel diruangan Comments…

Thank you...


7 comments:

  1. bagi saya untuk mematang kan diri & cari pengalaman...
    awak kata.. "Sampai ada yang bunuh diri bab kena putus…..." tu pasal x kuat iman tu....

    ReplyDelete
  2. n how plak kapel ni ble mematangkn diri seseorg...?ble xplain x..? n what kind of pengalaman did u meant..?

    ReplyDelete
  3. susah untuk explain..kerana...kalau awak bercinta nanti..awak akan faham..bagaimana "matangnya" diri awak nanti..ofcourse lah pengalaman dalam "percintaan.." lagipun memang fitrah manusia untuk dicintai & mencintai..

    ReplyDelete
  4. saya nak tanya awak...kenapa manusia perlu bercinta?

    ReplyDelete
  5. memang fitrah manusia untuk bercinta dan mencintai .. tp , pada pendapat saya , kalau nak bercinta , bercinta lepas berkahwin sebab terhindar daripada dosa . okay2 , mmg korg semak gila kann pasal bab2 agama , tapi kebanyakan yang berkapel mmg tak jauh daripada nafsu .. jd stat dripada tu banyaklah kes pemuangan bayi . bukan semua macam tu , ada yang berkapel tapi secara rasional . tu opinion saya , just saying

    ReplyDelete
  6. JeonJjang...totally agree with you...zaman skang ni org brcinta cam da lupa agama..trikut2 trend barat...Mo jd romeo n juliet kali..term cinta ni memang luas...p lw cinta ma pasangan tanpa status prnikahan..nope...its cinta..p nafsu not y membuak dlm diri.

    ReplyDelete
  7. tak yah kaple2 , kawen je trus ! haha , tak buat dosa kering .

    ReplyDelete