Wednesday, 5 October 2011

RISIKO MENGGUNAKAN JEANS KETAT



Selak-selak akhbar Berita Harian keluaran 5 Oktober 2011, terbaca pula satu artikel berkaitan dengan penggunaan jeans  potongan ketat, Jangan Jadi Mangsa Fesyen m/s 18. Memakai seluar ketat memang nampak ranggi, seksi dan bergaya. Mungkin ramai yang tidak sedar malah tidak tahu bahawa keghairahan memakai seluar ketat ini mengundang masalah kemandulan dan jangkitan faraj. Nak tahu tak risiko/bahaya menggunakan jeans potongan ketat? Berikut merupakan keburukan menggunakan jeans ketat:

  1. Mengurangkan penghasilan sperma (bagi lelaki).
Penggunaan jeans yang ketat akan meningkatkan suhu yang tinggi kepada pundi zakar. Suhu yang tinggi menghalang buah zakar aktif menghasilkan sperma. Kesannya, penghasilan sperma berkurangan.

  1. Menjejaskan kualiti sperma (bagi lelaki).

  1. Menjejaskan bahagian alat sulit bagi lelaki dan wanita.

  1. Meningkatkan risiko Meralgia paraethetica (MP).
MP ialah penyakit yang disebabkan oleh tekanan urat saraf berdekatan rusuk. Penggunaan jeans yang ketat mengakibatkan tekanan pada urat sarat tersebut.Tanda-tanda tekanan pada urat saraf 

  1. Menjejaskan imbangan kelembapan vagina (bagi wanita).
Menggunakan jeans yang ketat boleh mengakibatkan kekeringan atau terlebih lembap pada vagina. Kelembapan yang tidak seimbang pada vagina meningkatkan pembiakan kuman dan bakteria yang mengakibatkan kegatalan dan keradangan vulva.

  1. Pengeluaran cecair berlebihan dan bau busuk.. Yaikss

  1. Jika berterusan boleh mengakibatkan barah.

Kalau dah lama terlanjur menggunakan seluar yang ketat, jangan risau. Anda masih belum terlambat untuk mengubahkan. Mungkin anda boleh mencuba Alternatif mengurangkan masalah kesuburan

So pals, jangan jadi mangsa fesyen. Tepuk dada, tanya minda. Jangan tanya selera. Kalau da tanya selera, semua nak ditibainya. 

Tanda-tanda tekanan pada urat saraf (Meralgia Paraesthetica)


    Berikut merupakan tanda-tanda tekanan pada urat saraf:
  1. Sengal pada paras rusuk.
  2. Kesakitan rusuk menular hingga ke punggung.
  3. Mengalami rasa kebas di bahagian rusuk dan pinggul.

Alternatif mengurangkan risiko masalah kesuburan.



  1. Menggunakan seluar jeans potongan longgar.
  2. Menggunakan fabrik yang selesa. Denim sangat digalakkan untuk penampilan yang kasual.
  3. Seluar dalam yang diperbuat daripada kapas atau seluar pendek sutera sangat baik kerana membantu anda mendapatkan pengudaraan yang baik. JANGAN sesekali menggunakan seluar dalam yang diperbuat daripada GENTIAN.

Kajian -Lelaki Kahwin Lewat, Anak Kurang Bijak.



Anda lelaki?
Ya - Bercadang untuk berkahwin muda? Atau lewat?
Tidak -  tapi mungkin mempunyai teman lelaki, adik lelaki atau abang?

Satu hasil kajian yang sangat mengejutkan telah disiarkan secara ONLINE oleh Jurnal Perubatan Genetik.
Jurnal tersebut menyiarkan bahawa kajian yang telah dilakukan oleh penyelidik di Washington menunjukkan bahawa kelemahan intelektual anak-anak tidak hanya berpunca daripada DNA lelaki tetapi usia bapa juga memainkan peranan dalam menentukan tahap kebijaksanaan anak-anak.

Friday, 30 September 2011

Putuskan Hubungan Sebab Aksi Ghairah Dalam Video

One Nation Emcee
‎"Senakal atau sebebas saya pun, apabila tiba bab mencari isteri, saya mahu yang tahu adat sopan, tidak terlalu bebas dan menjaga tatasusila" tutur jojoe, salah satu daripada anggota kumpulan One Nation Emcee pada 25 September,2011 di akhbar Metro berhubunng dengan sikap dinginnya pada Mimi yang juga merupakan ahli kumpulan One Nation Emcee.


Hal ini berpunca apabila Mimi melakonkan aksi seks yang agak keterlaluan, menampakkan sebahagian besar bahagian belakang tubuhnya dan aksi ranjang yang sangat keterlaluan.


Kenapa nak tau hal orang lain? Diorang tu sedara awak ke? Dapat duit ke lau tau semua benda ni? Bukan nak menyibuk pasal hal orang lain, tapi,jadikan pengajaran k... :)

Friday, 23 September 2011

Belum Bertemu Jodoh?




Beberapa hari lepas, terbaca status kawan di Facebook mengenai jodoh. Umur dah lanjut tapi masih belum bertemu jodoh beliau…

Jangan bersedih…

Untuk keselamatan jalan raya,
" biar lambat asal selamat "

Untuk keselamatan JIWA,
" biar lambat asal TEPAT "

Berapa banyak pasangan telah menemui jalan buntu dalam perhubungan mereka lantas mengambil keputusan untuk bercerai?

Ya, biar lambat asal tepat. Kepada mereka yang sudah berumur tetapi masih belum bertemu belahan jiwa anda, jangan risau. Serahkan segalanya pada tuhan. :) Jodohkan di tangan tuhan? Tuhan telah menentukan segalanya termasuklah jodoh anda tetapi belum dipertemukan lagi. Mungkin menanti waktu yang sesuai untuk dipertemukan dengan anda. : )

Berapa banyak pasangan telah menemui jalan buntu dalam perhubungan mereka lantas mengambil keputusan untuk bercerai?

Thursday, 22 September 2011

Reduced Stress



" I must be patient and not let anger control me. I will be healthy and happy."

  1. See the good side of things.
  2. Don't blame others when things go wrong.
  3. Have hobbies.
  4. Make time for study and play.
  5. Sleep early and wake up early.
  6. Have something to talk to.

Sunday, 18 September 2011

Tips Tambat Hati Lelaki Idaman Kamu



Kepada WANITA-WANITA diseluruh dunia... Nak tackle crush kamu…? Saya ada beberapa tips yang mungkin kamu boleh praktikkan.

  1. Terima lelaki agar dia menerima anda
Terimalah dia sebagai lelaki. Yang penting untuk anda tahu ialah mengenai lelaki, dan bukan mengubah lelaki. Jika anda mahu mengubah personaliti lelaki yang menjadi kekasih atau suami anda, dia mungkin akan menjadi insan lain, yang mungkin tidak anda sukai dan tidak menyukai anda.

  1. Fahamilah lelaki agar dia memahami anda
Cuba memahami perangai sedia ada pada seseorang lelaki yang menyesuaikan perangai itu dengan diri anda. Ianya adalah lebih baik dari cuba mengubahnya dan beranggapan bahawa ianya tidak sesuai dengan anda. Asalkan perangai itu tidak bertentangan dengan kehendak agama dan kesopanan budaya. Dengan cara itu lelaki akan cuba memahami anda dan menyesuaikan dirinya dengan diri anda.

  1. Berubah untuk menikmati perubahan
Sekiranya anda mahu mengubah perangai lelaki, malah perangai sesiapa pun, anda tidak akan mampu berbuat demikian kerana insan itu sendirilah yang akan mengubah perangainya jika dia mahu. Anda cuma boleh memujuk dan mempengaruhinya agar berpihak kepada anda. Anda sendiri perlulah sanggup berubah kepada perangai yang lebih baik untuk membolehkan seseorang lelaki berubah memperbaiki dirinya.

  1. Sanggup memberi untuk menerima
Di atas segala-galanya, apa yang penting untuk anda lakukan ialah sanggup memberi lebih banyak berbanding apa yang anda terima daripada lelaki. Dengan itu, anda mungkin akan menerima lebih banyak daripada yang sanggup anda beri.

  1. Percaya untuk dipercayai
Sekiranya anda tidak mempercayai lelaki, jangan anda mengharapkan lelaki itu mempercayai anda. Hidup ini meminta pada yang ada, memujuk pada yang sayang. Untuk membuat orang lain percaya kepada anda bukanlah perkara yang mudah. Bagi menyebabkan orang lain tidak percaya pada anda, bukan lah payah. Apabila lelaki sudah tidak percayakan anda, amat sukar pula untuk dia mengubah pendiriannya.


  1. Menangkan lelaki untuk menang
Mengenal lelaki bukanlah untuk mengalahkan lelaki. Dalam sebuah perkahwinan, sepatutnya sama-sama menang dalam semua aspek kehidupan. Dalam satu perkahwinan ada dua kuasa, pertama kuasa suami dan kedua kuasa isteri. Kuasa suami adalah memulakan dan menyuarakan. Kuasa isteri pula adalah sama ada bersetuju atau tidak. Sekiranya kedua-duanya menyalahgunakan kuasa, perkahwinan itu akan menjadi porak-peranda.

  1. Sifat negatif akan membuah kesan negatif
Ramai wanita yang mencabar dan celupar terhadap lelaki atau suami sendiri. Ramai juga yang bersifat pendesak, terlalu banyak meminta, merendah- rendahkan suami, membandingkan suaminya dengan lelaki lain dan memaki hamun suaminya. Sekiranya anda bersifat demikian, walau bagaimana kenal pun anda kepada suami anda, anda bukanlah seorang wanita yang bijak. Andalah yang mungkin menjadi penyebab mengapa suami anda merasa tertekan, tidak selesa, banyak berdiam diri, bermasam muka dan sebagainya lagi yang tidak menyenangkan anda. Andalah yang sepatutnya berubah.

  1. Bertanggung jawab dan menikmati kesan tanggung jawab
Sebenarnya tanggung jawab wanita terhadap suaminya tidak akan berubah walaupun dunia ini makin maju. Begitu juga dengan tanggung jawab suami kepada isteri. Selagi anda menjalankan tanggung jawab anda dengan sempurna sebagaimana yang digariskan oleh agama, anda tidak perlu risau apa pun.

  1. Kritikan akan membuahkan kritikan
Kritikan merbahaya kerana ia menjadikan lelaki defensif dan sedaya upaya ingin mempertahankan dirinya. Ia juga bahaya kerana melukakan nilai diri lelaki. Menjejaskan rasa kepentingan diri. Dan menyebabkan lelaki merasa kecewa kepada anda dan mungkin akan mengkritik anda pula.

  1. Beri kepada lelaki apa yang dia mahu
Dia akan melakukan apa saja untuk anda dan memberi apa yang anda mahu. Ada dua perkara besar yang dimahukan oleh lelaki (i) kehendak seks, dan (ii) kehendak untuk menjadi penting. Setiap orang dewasa mahukan kesihatan, makan, tidur, wang, kepuasan seks, anak-anak yang terjaga, rasa dipentingkan dan hidup yang bahagia dunia dan akhirat. Berilah lelaki apa yang dia mahu dan apa yang boleh anda berikan.


11.Tunjuk minat tulin terhadap lelaki
Dia akan menunjukkan minat terhadap anda. Dengar apa yang ingin dikatakannya, walaupun ianya tentang dirinya sendiri, juga mengenai kerjanya ataupun kesukaannya. Lebih berminat anda padanya, maka lebih berminatlah dia pada anda.

  1. Senyum itu tanda kasih yang tak perlu dibayar
Anda tidak perlu membayar apa-apa untuk senyum pada lelaki yang anda kasihi. Dia akan senyum kembali pada anda. Betapa nikmatnya senyuman yang dilemparkan pada anda itu, begitulah juga nikmat yang dirasanya apabila anda senyum padanya. Senyum menyebabkan lelaki suka pada anda.

  1. Panggillah lelaki dengan panggilan manja
Sebagaimana anda mahukan lelaki memanggil anda dengan nama yang baik dan nada lembut, begitu pula lelaki. Dia mahukan anda memanggilnya dengan lembut, merdu dan manja, sesuai dengan sifat anda sebagai wanita.
  1. Hormati dia sebagai lelaki
Dia akan menghormati anda sebagai wanita. Jika anda berusaha untuk memahami sikapnya, dan bertolak ansur dengannya, dia juga akan melakukan perkara yang sama terhadap anda. Wanita patut menghormati lelaki yang menjadi suaminya, dan memberi penghormatan tidak akan merendahkan kehormatan diri sendiri, malah menjadi diri lebih terhormat.

Thursday, 15 September 2011

Hadiah Untuk Si DIA



Hello guys. Setiap wanita pasti menginginkan pasangan yang romantis bukan? Ini saatnya untuk mengubah anda menjadi pasangan yang romantik. Macam mana? How about giving gift to HER…?

Mungkin…

  1. Sekuntum bunga ros segar bersama nota cinta.

  1. Sesuatu yang kamu buat sendiri seperti kraftangan, kad atau apa saja.

  1. Hadiahkan teddy bear bagi si DIA yang menyukainya.

Atau…..

  1. Apa sahaja yang akan buatkan dia terperanjat gembira " ow, tak sangkanya dapat ni. Thank you"                  

Wednesday, 14 September 2011

Buat LELAKI jatuh cinta dengan ANDA

Girls out there, its time to rock HIS heart. Check this list untuk tambat hati si DIA, :p :
1. Dapatkan perhatiannya. Mungkin dia tidak sedar dengan kewujudan kamu. Tapi AWAS, jangan lebih-lebih. Nanti dia meluat pula dengan perangai anda.

2. Minati apa yang dia suka.

3. Jangan cuba berhubung dengannya setiap saat kerana dia akan rasa terganggu.

4. Miliki SENSE OF HUMOR. jika terlalu serius, kamu akan jadi seorang yang sangat membosankan.

5. Jangan buat diri kamu terlalu 'available'

Tip penjagaan Orkid

1. Gunakan pasu yang diperbuat daripada tanah liat atau bekas yang mempunyai lubang agar memudahkan pengaliran udara di bahagian akar orkid.
2. Jangan potong akar yang terkeluar dari pasu. Sebaiknya tukar ke pasu yang lebih besar agar akar terlindung.
3. Penyiraman terbaik adalah pada waktu pagi atau petang. JANGAN siram pada waktuTENGAHARI kerana boleh menyebabkan daun melecur.
4. Pembajaan adalah baik untuk orkid. Namun, penggunaan baja kepekatan tinggi sangat merugikan anda kerana orkid hanya menyerap nutrien yang diperlukan. Sebaiknya, baja orkid anda setiap minggu dengan kadar kepekatan baja yang rendah.

Ps: kepada penggemar orkid,hopely tip ini dapat membantu anda mendapatkan bunga orkid yang cantik, subur dan berkualiti. ;)

Biji-biji la pulak

Every action you take is a seed you sow
and every seed you sow is a harvest you will reap

Monday, 12 September 2011

Madah Cinta Illahi



Ketika aku memohon kepada allah kekuatan
Allah memberiku kekuatan agar aku menjadi lebih kuat,
Ketika aku memohon kepada allah kebijaksanaan,
Allah memberiku akal untuk berfikir,
Ketika aku memohon kesejahteraan,
Allah memberiku masalah untuk diselesaikan
Ketika aku memohon kepada allah keberanian,
Allah memberiku bahaya untuk aku atasi,
Ketika aku memohon kepada allah sebuah cinta
Allah memberiku hamba-hambanya yang bermasalah untuk ku hulurkan bantuan
Dan ketika aku memohon kepada allah bantuan,
Allah memberiku kesempatan

Aku tidak pernah menerima apa yang aku pinta
Tetapi….
Aku menerima apa yang aku perlukan…
Itulah tanda cinta allah pada hambanya

p/s: Semoga hati kita tidak pernah buta untuk melihat hikmah-hikmah yang terselit disebalik cebisan-cebisan ujianNYA.

Mari Gelak Bersama - Kenali 'Bunyi'Buaya darat


Buaya darat

Satu hari dalam kelas Darjah 1, SKPR.

Cikgu : Baik anak-anak murid. pagi ni kita akan belajar mengenal bunyi haiwan. Azwan, macam mana bunyi ayam berkokok?
Azwan : Kok kokk kokkkkk!!!!!
Cikgu : Bagus Azwan Razlan, buat bunyi kucing pula..
Razlan : Meowwww
Cikgu : Amboi, manja kucing tu ya…. Haekal, buaya bagaimana pula bunyinya...?
Haekal : Fewittt! Hai, Cik Adik! Sorang jer…? Abang temankan ya…
Cikgu : Bunyi buaya apa tu???
Haekal : Buaya darat cikgu!

Saturday, 10 September 2011


Ramai yang mempersoalkan adakah belajar di dalam negara adalah lebih baik berbanding belajar di luar negara?

Adakah belajar di dalam negara adalah lebih baik berbanding belajar di luar negara?

Berdasarkan servay yang telah dibuat, berikut merupakan hasil statistik daripada pandangan rakyat Malaysia 

Bergantung pada kursus
59
49%
Bergantung pada negara
25
20%
Setuju
23
19%
Tidak Setuju
13
10%

Wednesday, 7 September 2011

HOW TO FORGET YOUR EX BOYFRIEND/GIRLFRIEND



Hello readers. Lama dah tak upload blog. Kali nie nak tulis pasal macam mana nak lupakan ex boyfriend or exgirlfriend plak. Saya buat servay kat question and answer 
 HASILNYA…

Berikut merupakan antara jawapan-jawapan yang diberikan oleh pengikut SAYS:

  1. Get bussy
Sibukkan diri anda. Jadi, otak anda akan beralih tumpuan kepada hal-hal lain. Tak la asyik dok nak fikir dia terus kan. Contohnya main video game, bersukan dan banyak lagi. Well, better try this one.

  1. Say it to your self.. " I don’t want him/her ". That’s all

  1. Zikrullah
Dengan mengingati pencipta, insyaallah hati anda akan lebih tenang. Selain itu, fikiran anda akan beralih daripada mengingati kekasih anda kepada lebih mengingati tuhan.

  1. Jangan hubungi dia lagi.

  1. Jangan berikan dia peluang untuk menghubungi anda juga.

  1.  Tambah kenalan anda. Terutamanya yang berlainan jantina. Mungkin anda boleh menemui seseorang yang benar-benar sesuai untuk anda.

  1. Its revenge time… Change yourself and become prettier  than before. Let him see you.  Then make him cannot forget you. hahaha.

P/S: semoga anda dapat melupakan si DIA dan menemukan belahan jiwa anda...

Friday, 19 August 2011

PUNCA PAYUDARA TIDAK SIHAT






1. Berat badan yang turun naik secara mendadak
Berat badan naik adalah faktor terjadinya peregangan berlebihan pada kulit. Jika berat badan naik dan tiba-tiba menurun akan membuat kulit menjadi lembek dan menggeliat. Ini secara tidak langsung boleh membuat payudara tidak sihat dan kehilangan bentuk idealnya.

2. Poster badan
Wanita harus mengambil berat dalam cara duduk kerana kebiasaan cara duduk yang salah boleh menyebabkan payudara melorot. Oleh sebab itu, duduklah dengan postur yang betul kerana tidak hanya baik untuk tulang belakang, tetapi juga untuk kesihatan payudara.

3. Ukuran coli yang salah
Ketika memilih coli perkara yang paling penting adalah saiznya. Ukuran coli yang tidak tepat boleh membuat payudara tidak sihat. Coli yang terlalu ketat akan mengganggu perjalanan darah yang boleh menyebabkan terjadinya kanser payudara. Sedangkan coli yang longgar boleh mengakibatkan peregangan kulit, terutama bagi wanita yang memiliki payudara besar. Jadi pilihlah ukuran saiz yang tepat.

4. Mandi berendam di dalam air panas
Perlu diketahui bahawa air panas menyebabkan kulit kering dan hilang keanjalan kulit. Maka sebaiknya hindarilah berendam air panas dalam jangka waktu yang lama.

5. Sinar ultraviolet
 Selain terbakar, berjemur juga boleh menyebabkan payudara kehilangan keanjalan kulit dan meningkatkan risiko terjadinya kanser payudara

MENGEKALKAN HUBUNGAN...



Cuma nak share beberapa tips dalam mengekalkan perhubungan. Anda boleh mencuba tip-tip di bawah dalam usaha untuk mengekalkan hubungan baik anda.


  1. Saling Memberi Kebebasan
  2. Menjadi sahabat baik tidak bermakna kamu harus memiliki seluruh ruang hidupnya. Misalnya, melarang temanmu membuat itu dan ini. Malah kamu juga sibuk mengatur perjalanan hidupnya. Ini jelas menunjukkan kamu terlalu mementingkan perasaan sendiri tanpa mempedulikan perasaan orang lain. Apalah salahnya jika kamu saling menghormati hak kebebasan dirinya.
  3. Menahan Rasa Cemburu
  4. Ramai yang berkata cemburu itu bunganya cinta. Tanpa cemburu persahabatan yang dibina tidak adalah ‘thrill’nya. Tetapi cemburu yang membabi buta boleh menjejaskan hubungan. Ada baiknya sebelum api cemburumu memuncak, cuba selidiki dahulu kebenarannya. Jika ada yang tak kena, tanyalah temanmu itu dengan baik tanpa bersikap marah dan menuduh. Usahakan untuk berbicara dengan fikiran yang matang dan tenang.
  5. Saling Memahami
  6. Contohnya jika teman anda menolak ajakan anda keluar menonton wayang bersama, kamu tidak boleh membuat tanggapan yang bukan-bukan tentang dirinya. Mungkin dia mempunyai urusan yang mesti diselesaikan terlebih dahulu. Adalah lebih baik kamu mencari hiburan sendiri lagipun esok masih ada masa untuk kamu bertemu dia.
  7. Saling Mengalah
  8. Demi menyelamatkan hubungan, tidak ada ruginya sekali sekala kamu bersikap mengalah. Kamu dan si dia sering bercanggah pendapat. Seperti menonton wayang, kamu sukakan filem romantik tetapi dia pula suka filem aksi. Oleh kerana sayangkan tali persahabatan yang telah terbina sekian lama maka si dia sentiasa menuruti segala kemahuanmu semata-mata mahu menjaga hati dan perasaanmu. Tetapi bila difikirkan semula, apalah salahnya sekali sekala kamu pula yang beralah dan cuba belajar memahami minatnya. Situasi ini tentu akan membuat si dia berasa bahagia dan lebih menyayangi dirimu.
  9. Saling Memberi Kemaafan
  10. Memaafkan perlu tetapi tidak mudah selagi perasaan kesal dan kecewa menguasai diri. Tetapi sebagai insan biasa, kita tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Lagipun, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula kita sesama sendiri. Belajar menjadi seorang teman yang sudi memberi kemaafan kepada orang lain biarpun kamu sendiri tahu perkara itu bukanlah berpunca dari kesalahan atau kesilapan dirimu.
      

Wednesday, 17 August 2011

PUTIHKAN GIGI





Sanggup berbelanja berapa je tuk putihkan gigi? Habiskan banyak duit untuk membeli produk-produk pemutihan?

Sekarang tidak perlu lagi. Senang jer… Dengan menggunakan BAKING SODA dan peroksida, anda boleh mendapatkan gigi putih dan senyuman menawan seperti selebriti-selebriti hollywood yang lain.

Macam mana caranya arr...?

Selepas memberus gigi anda dengan ubat gigi biasa, berus semula gigi anda dengan BAKING SODA dan PEROKSIDA. Kemudian, bersihkan mulut anda dengan air bersih. Mudahkan… Peroksida melunturkan segala kekotoran manakala Baking Soda pula menanggalkan segala kekotoran. Insyaallah anda akan mendapatkan gigi yang putih berseri

Tapi AWAS  Jangan amalkan penggunaan BAKING SODA dan PEROKSIDA melebihi sebulan sekali kerana BAKING SODA akan merosakkan enamel anda manakala PEROKSIDA pula akan merosakkan gusi anda jika digunakan dengan kerap.

 Readers!!! Give a try on it.

Tuesday, 16 August 2011

TENTANG SENYUM




William Shakesepeare mengatakan " apa yang anda kehendaki akan lebih mudah untuk diperolehi dengan senyum daripada memotong dengan pedang

                    Apabila berhadapan dengan kesukaran, senyum. Pujangga menyebut, Senyuman itu kelopak, tertawa itu bunga yang sempurna kembangnya.

Senyum adalah jambatan persahabatan. Senyum adalah pelaburan yang pasti tidak akan merugikan.

               SENYUM adalah jalan pintas bagi mengatakan anda menyukai seseorang. SENYUM yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalah sedekah.

Senyum adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan lahir yang tidak sempurna.

              Setiap kali kita senyum, kita hanya menggerakkan 15 otaot manakala ketika marah kita akan mengedutkan 63 otot di bahagian muka.

SENYUM umpama jangkitan. Bila kita senyum, orang akan senyum semula. Yang tak senyum balik tu, memang sah kebal daripada jangkitan.

              Orang akan merasa dihargai apabila kita senyum kepadanya.

Jelaslah bahawa SENYUM umpama malaikat rahmat yang turun kedunia.


Jadi, mulakan hari anda dengan senyuman. Dengan senyum, semua urusan jadi ringan. SENYUM selalu. Anda pasti BAHAGIA.

CREDITED  TO: PROF. MADYA DR. HJ. SHAHAROM  B. NOORDIN, UiTM, JOHOR.

MEMILIH TEMPAT YANG SESUAI UNTUK BELAJAR


      Berikut merupakan faktor-faktor yang dapat menjadikan sesi pembelajaran anda menarik:
    1. Tenang dan damai
    2. - Elakkan belajar di tempat-tempat yang tidak sesuai seperti perhentian bas, tandas, kedai makan dan lain-lain.
    3. Jauh dari bunyi bising
    4. Sumber cahaya yang mencukupi
    5. Cukup bekalan cahaya lampu. Lampu cahaya putih dapat mengelakkan anda daripada sakit kepala dan mata berair
    6. Suhu yang sesuai
    7. Suhu yang terlalu panas meyebabkan konsentrasi anda tergganggu manakala suhu yang terlalu sejuk boleh menyebabkan anda mengantuk.
    8. Susun atur bilik ataupun persekitaran yang menarik
    9. Bekalan udara yang mencukupi
    10. Hal ini sangat penting kerana kekurangan bekalan udara mengakibatkan anda mengantuk.

Monday, 15 August 2011

SIKAP PELAJAR CEMERLANG


  1. Mempunyai matlamat dan cita-cita yang tinggi
  1. Kekuatan yang mendorong usaha lebih tinggi
  1. Pengurusan yang baik
  1. Budaya mencintai ilmu
  1. Membaca bahan-bahan yang berkualiti
  1. Membuat latihan dan kerja rumah
  1. Bertanya
  1. Menghargai masa 
  1. Membuat aktiviti harian mengikut jadual
  1. Tidak melakukan perkara yang tidak berfaedah
  1. Tidak menangguh-nangguh
  1. Budaya mahu dan suka bersaing
  1. Tidak memandang rendah terhadap kemampuan diri sendiri
  1. Berani bersaing
  1. Cekap, cekal, dan mempunyai daya juang yang tinggi

Sunday, 14 August 2011

MAKANAN YANG BAIK UNTUK OTAK, menajamkan fikiran.



Tidak semua manusia dikurniakan dengan intuisi, iaitu kebijaksanaan semulajadi. Akan tetapi, tahukah anda bahawa makanan mampu mempertingkatkan kebijaksanaan otak dengan meningkatkan keupayaan anda untuk mengingat?


   Berikut merupakan makanan yang dapat meningkatkan daya ingatan: 


1. Cokelat
- Selain dapat memberikan perasaan yang baik kepada anda, cokelat mampu meningkatkan aliran darah ke otak. Antioksida utama di temui terdapat dalam koko, dikenali sebagai flavonols mampu melancarkan peredaran darah ke otak. Flavonols di temui dalam kuantiti yang banyak dalam cokelat hitam.


2. Ikan
- Ikan kaya dengan omega-3. Mengambil satu hidangan ikan sekali dalam seminggu boleh mengurangkan risiko penyakit Alzheimer. Omega -3 akan menutupi neurons dengan lemak-lemak yang baik, membolehkan neurons bergerak dengan baik.
- Omega-3 juga membekalkan oksigen kepada otak. 
- Ikan yang baik untuk kesihatan otak ialah salmon dan tuna.


3. Bijirin
          - Kandungan folate dalam bijirin sangat tinggi sama seperti oat, barley dan lain-lain. Makanan-makanan ini berupaya untuk meningkatkan peredaran darah ke otak. Ini bermakna, otak dapat berfungsi dengan lebih baik. Bijirin juga mengandungi banyak vitamin B6 yang kaya dengan thiamine. Thiamine sangat baik dalam meningkatkan memori. Jadi, bijirin sangat baik terutamanya kepada mereka yang menghampiri usia 60 atau 70.


4. Teh
- Teh kaya dengan catechins. Terasa penat, terlalu malas dan hilang fokus untuk berfikir? Ini mungkin disebabkan anda kekurangan catechins.Catechins memastikan minda anda tajam, sejar dan berfungsi dengan baik. Bukan itu sahaja, ia juga menenangkan dan mampu melawan keletihan mental. 


5. Kopi
- Kopi mampu merangsang banyak daerah dalam otak dan boleh mengaturnya tetap berjaga, ransangan, mood dan kosentrasi.


6. Telur
- Tahukah anda bahawa apabila meningkat tua, otak akan mengecut. Walaubagaimanapun, proses pengecutan ini boleh dicegah dengan memakan telur. Ini kerana telur mengandungi vitamin B12 yang dapat melawan pengecutan otak sebagaimana yang berlaku kepada pesakit Alzheimer.
- Kuning telur tingggi kolestrol juga tinggi kandungan choline sangat penting dalam membina sel-sel otak.Choline juga mampu meningkatkan memori anda. Mengambil 1-2 biji telur sehari baok untuk otak anda.


7. Kari
- Kari kaya dengan antioksida yang membantu melawan penuaan otak dan mengekalkan fungsi kognitif apabila anda tua. Antioksida ini juga melawan kerosakan radikal bebas yang berlaku di dalam badan dan otak anda.
- Tidak hanya baik untuk otak, kari juga baik untuk pesakit diabetes dan penyakit jantung.
- Terlalu pedas? Anda tidak perlu mengambilnya setiap hari. Sedikit kuantiti sekali sebulan sudah memadai untuk otak yang sihat dan cergas.


8. Kekacang
- Semua kekacang kaya dengan Omega-3 dan Omega-6 fatty acids, folate, vitamin E, dan vitamin B6. Semua nutrisi ini membolehkan anda berfikir dengan jelas dan positif kerana Omega-3 dan Omega-6 fatty acids berfungsi sebagai antidepressants semulajadi.
- Bijian dan kekacang juga mengandungi thiamine dan magnesium yang baik untuk memori, fungsi kognitif dan membekalkan khasiat kepada otak anda.


9. Tiram
- Tiram kaya dengan zink dan besi. Ia dapat menajamkan minda anda dan meningkatkan keupayaan anda untuk mengimbas semula maklumat dengan mudah. Kekurangan zink dan besi mengakibatkan hilang tumpuan dan mengakibatkan kesakitan pada badan.  


10. Sayur- Sayuran berdaun hijau
- Sayur-sayuran seperti bayam, kubis dan lain-lain membantu anda mengingati maklumat-maklumat lama seperti anda mempelajarinya semalam. 


11. Ginkgo Biloba 
Ginkgo Biloba digunakan sebagai ubat menguatkan daya ingatan sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Menurut George Lewith, ginkgo boleh memperbaiki sirkulasi darah ke otak dengan membesarkan pembuluh darah sehingga meningkatkan bekalan oksigen. 


12. Minyak Ikan
Minyak ikan banyak mengandungi asid lemak omega 3 yang merupakan komponen penting dari membran sel otak dan boleh memperbaiki kekuatan daya ingatan. 


13. Rosemary Dan Sage
Minyak dari tumbuhan ini boleh merangsang memori, memperkuatkan kejernihan dan kesedaran dan membantu menyembuhkan keletihan mental. 


14. Vitamin B
Vitamin B berfungsi mengirimkan oksigen ke otak dan memberikan perlindungan terhadap kerosakan bebas. Vitamin B mempertajam dan meningkatkan daya ingatan. Niacin atau B3 sangat baik untuk memperkuatkan otak, sementara B6 penting untuk memproduksi neurotransmitter terutama untuk meningkatkan mood. B12 baik untuk kesihatan otak secara keseluruhan. Vitamin B juga diperlukan untuk membantu tubuh membentuk acetylcholine, sesuatu bahan kimia otak yang diperlukan untuk daya ingatan.
  


15. Kacang Soya
Kacang soya mengandungi isoflavones yang bertindak sebagai penerima atau sebagai perangsang estrogen dalam otak manusia, terutama dalam hippocampus iaitu kawasan penting untuk memori.

Monday, 1 August 2011

HIKMAH MENGERJAKAN PUASA



1. Medan untuk mendekatkan diri dengan maha pencipta, rabbul izzati.

2. Menahan diri daripada hawa nafsu.

3. Menginsafkan diri bahawa sesungguhnya kita adalah hamba Allah yang lemah.

4. Sebagai tanda kesyukuran kepada Allah atas segala nikmat dan kurniaanNya.

5. Mendidik jiwa mentaati segala perintah Allah.

6. Menyucikan diri serta meningkatkan keikhlasan hati.

7. Melatih diri lebih sabar.

8. Menyihatkan badan dan melatih diri lebih berdisiplin.

9. Menguatkan keimanan terhadap Allah S. W.T..

Saturday, 30 July 2011

KHASIAT BUAH DAN SAYUR MENGIKUT WARNA




Tahukah anda bahawa semakin pekat warna sayur atau buah,semakin tinggi kandungan nutrisi yang terdapat di dalamnya?

Ingin tahu warna-warna yang baik untuk kesihatan anda? Berikut adalah beberapa warna sayur-sayuran dan buah-buahan beserta khasiatnya:

1. Merah

- warna ini menandakan makanan tersebut mengandungi likopen, iaitu zat yang berperanan untuk memelihara kesihatan sel serta mampu mengurangkan risiko kanser.
- Pelbagai vitamin seperti vitamin A dan C yang dapat mempercepatkan penyembuhan luka, menjaga gusi dan meningkatkan imunisasi tubuh
- Contoh: Tomato, tembikai dll.

2. Jingga

- Menandakan buah dan sayur mengandungi alfa dan beta karoten.
- Jika diambil secukupnya mampu mengelakkan pertumbuhan sel kanser.
- Contoh: Lobak merah, mangga dll.

3. Kuning

- Mengandungi vitamin c yang baik untuk melindungi sel tubuh.
- Mengandungi beta cryptoxanthin dimana ia dapat mengimbangkan tekanan darah.
- Mengandungi enzim yang melancarkan proses pencernaan.
- Contoh : Betik.

4. Hijau

- Warna hijau menandakan kandungan Sulforaphane, isothiocyanate dan indoles yang meransang hati untuk meghurai unsur kimia penyebab kanser.
- Kandungan asid folik mampu membentuk sel baru dalam tubuh yang mampu melawan kanser terutamanya kanser payudara dan meningkatkan sistem imunisasi.
- Brokoli yang kaya dengan chromium mampu mengatur insulin dan gula dalam darah serta mampu mencegah penyakit jantung dan osteoporosis
- Contoh : Brokoli, Kubis,sawi dll.

5. Putih kehijauan

- Mengandungi flavonoid yang dapat melindungi sel membran.
- Kandungan Alicin dan selenium dalam bawang dapat membunuh parasit, bakteria dan virus.
- Pengambilan bawang putih secara teratur dapat menghalang arteri daripada tersumbat, meningkatkan sistem immunisasi tubuh serta mengawal tekanan darah.
- Mengurangkan kadar kolestrol serta mengandungi zat anti kanser.
- Membantu menyembuhkan radang otak, sakit pada sendi serta berupaya menambah tenaga.
- Contoh : bawang putih, bawang bombai, seleri dan buah pir.


Tuesday, 26 July 2011

7 TANDA WANITA MENYUKAI ANDA






1. Menghadiahkan anda sesuatu

- jadi,jika ada wanita yang telah mula memberikan anda sesuatu sedangkan anda tidak ada sebarang ikatan dengannya sebelum ini, itu tandanya dia mula menyukai anda.

2. Dia bercerita kisah peribadinya.

3. Lirikan mata

4. Dia memuji anda.

5. Belikan anda minuman.


6. Dia membiarkan anda menyentuhnya.

- jika anda melihat wanita rela tatkala anda menyentuh tangannya, seperti melintas jalan dan sebagainya, itu tandanya dia menyukai anda.

7. Dia menyentuh anda.

- Sama seperti perkara 6, apabila dia berani menyentuh anda, itu tandanya dia menginginkan sebuah perhubungan yang lebih serius. Adalah agak jarang wanita bersikap berani sebegini kerana mereka terdidik dengan adab dan sopan, tetapi jika ada yang berani melakukannya, ini bermakna dia benar-benar menyukai anda.


Sunday, 17 July 2011

happier life: BUAH AJAIB - merealisasikan impian anda

happier life: BUAH AJAIB - merealisasikan impian anda

Friday, 8 July 2011

La Tahzan ( Jangan bersedih )

Menjalani hidup di muka bumi Allah ini selaku seorang khalifah,kita sememangnya akan sentiasa di uji dengan pelbagai ujian.

Kegagalan, kekecewaan, putus asa, kesepian dan lain-lain lagi bentuk ujian yang diturunkan oleh Allah s.w.t. tidak pernah lari daripada hidup seseorang. Sesungguhnya ujian-ujian ini diturunkan bukanlah bertujuan untuk menzalimi manusia sebaliknya menunjukkan kekuasaan dan kecintaan illahi kepada hambaNya. Hal ini kerana Allah telah menjanjikan kebahagiaan yang hakiki iaitu kebahagiaan dunia dan akhirat kepada setiap hambaNya yang melalui ujian tersebut dengan penuh kesabaran, usaha mahupun tawakal.

Sering kali berlegar-legar diruang minda kita persoalan-persoalan yang berkisar mengenai ketentuan yang Allah S.W.T. telah tetapkan. Namun, sebagai hamba yang kerdil dan hina serta hanya mempunyai ilmu umpama buih-buih di lautan, kita seringkali meragukan qada´ dan qadar. Lantas, timbullah persoalan-persoalan seumpama berikut:
1. Kenapa saya tidak dapat apa yang saya inginkan?
-Sesungguhnya setiap perkara yang berlaku itu ada hikmahnya dan Allah maha mengetahui apa yang tidak kamu ketahui. Sebagai contoh, Abdullah terjatuh daripada basikalnya. Oleh kerana itu, dia terlewat untuk mengikuti rombongan melancong ke pergunungan. Dengan penuh rasa kehambaan, dia bersabar sambil mencari ikhtiar untuk ke pergunungan tersebut. Beberapa ketika kemudian, dia dikejutkan dengan berita kemalangan rombongan pelancong ke pergunungan yang mengorbankan semua nahas kemalangan.
Sesungguhnya kita tidak mengetahui apa yang bakal terjadi beberapa saat, minit, jam, minggu, bulan mahupun tahun berikutnya. Allahualam...
2. Tertekan? Bengang?- frust
- "dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang bersabar(beriman)."
3. Bagaimana saya dapat menghadapi semua dugaan ini? Saya tidak terdaya...
- dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat melainkan bagi orang-orang yang khusyuk.
4. Saya tidak ada sesiapa. Miskin dan daif. Dihina dan dicaci oleh masyarakat. Dimanakah tempat untuk saya mengadu dan meminta pertolongan?
- cukuplah Allah bagiku. (ma fi khalbi ghairullah) Sebaik-baik tempat mengadu dan sandaran dan hanya kepadanya aku bertawakal.

Dan ingatlah para pejuang islam, sesungguhnya Allah tidak akan membebankan hambaNya dengan bebanan yang tidak dapat digalas oleh hambaNya.
-semoga kemenangan berpihak pada jalan kebenaran. Insyaallah

Doa menuntut ilmu

Ya allah ya tuhanku, jadikanlah aq berguna untuk masyarakat dengan ilmu yang engkau berikan padaku dan berikan aq ilmu yang berguna bagi diriku. Serta tambahkan la ilmu yang berguna bagi diriku

Saturday, 7 May 2011

Cinta Teragung

I LOVE YOU... あなたを愛して....  أحبك...
Bila bercerita tentang cinta, 1001 kisah di perdengarkan. Terlalu banyak kisah tersirat disebalik kalimah sesingkat ini samada suka mahupun duka. Setiap individu pula mempunyai definisi tersendiri mengenai cinta. Dalam erti kata lain,pengertian tentang cinta adalah sangat luas. Cinta kepada tuhan, cinta kepada ibu bapa, cinta pada kerjaya, cinta akan alam mahupun cinta pada pasangan.


Tidak dapat di nafikan, setiap kehidupan pasti akan merasakan kehadiran cinta dalam kehidupan. Tanpa kehadiran cinta, kehidupan ibarat jasad tanpa nyawa. Hidup menjadi terumbang ambing tanpa hala dan tujuan seta matlamat. Namun, setinggi manakah anda meletakkan nilai cinta tersebut? Umpama penggubah bunga, jika si penggubah menggubah dengan cantik, maka,hasil gubahan bunga tersebut juga cantik. Akan tetapi, jika buruk gubahannya, buruklah juga hasilnya. Begitu juga dengan cinta, jika di definisikan dengan indah dan diletakkan nilai tertinggi dlm cinta seseorang, pasti cinta yang suci akan terjalin dan begitu juga sebaliknya..

Cinta kepada pencipta, cinta yang tidak pernah terpisah dari jasad seseorang yang mempercayai kewujudan pencipta. Apabila kita telah mencintai Allah, hakikatnya...,kita telah memiliki segala-galanya. Inilah cinta yang tidak akan terpisah oleh ruang, jarak, masa, harta bahkan kematian. 


Mengapa kita perlu mencintai Allah?

-Allah mencintai kita lebih daripada sesiapa yang pernah, sedang dan akan mencintai kita 
-Allah itu maha indah. Indah pada sifat, nama dan perbuatan.


 

Friday, 6 May 2011

4 happier life: Wanita, dirimu begitu berharga

4 happier life: Wanita, dirimu begitu berharga: "Dinikahi wanita itu kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya , kecantikkannya dan agamanya . Maka pilihlah dalam hal keagamaa..."

Thursday, 21 April 2011

Wanita, dirimu begitu berharga



Dinikahi wanita itu kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikkannya dan agamanya. Maka pilihlah dalam hal keagamaannya. Nescaya beruntunglah kedua-dua tanganmu." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
 


Wanita, biar tawadukmu lebih menggungung daripada kejelitaanmu, biar keayuan mu terpancar dek kerana lemah gemalainya perilaku, biar kebijaksanaan mu terpampang oleh tingginya ilmu mu. Jangan sesaat pun kau lupa setianya masyitah pada Tuhannya, agungnya kasih khadijah kepada agamanya dan perjuangan srikandi srikandi agama terdahulu. Jadikan agama mu sebagai tunjang yang memperkasakan akidah mu, biar kesabaranmu manjadi benteng perjuanganmu dan lebarkan iman mu dengan sejuta lapis sifat mahmuda.